De kracht van soberheid

en cornflakes
lees verder

In 2016 waren wij aanwezig bij de jaarvergadering van aandeelhouders van Kellogg

De vergadering verliep anders dan wij gewend zijn. Wat opviel, en ons als belegger zeer positief stemde, was de extreme soberheid: de bijeenkomst werd gehouden in het eigen auditorium in Battle Creek Michigan, er was niets te eten of te drinken en na afloop kregen de aandeelhouders een kortingsbon mee van $ 1,50, vrijelijk te besteden aan een Kellogg’s product naar voorkeur.

Na afloop kregen de aandeelhouders een kortingsbon mee van $ 1,50

Binnen een uur stonden we weer buiten; alle agendapunten werden in een noodtempo afgehandeld. Voor we het door hadden was de gelegenheid om vragen te stellen alweer voorbij. Gelukkig was er na afloop gelegenheid om te spreken met de CEO van Kellogg, John Bryant. Desgevraagd verklaarde hij geen specifieke bedreigingen te zien voor het bedrijf op de lange termijn. De producten van Kellogg worden wereldwijd meer en meer de hele dag door geconsumeerd en dus niet meer alleen tijdens het ontbijt. Wel wordt nog scherper dan voorheen gelet op de kosten.

Bij navraag in Omaha bleek dat Kellogg in de VS als een van de meest ‘calvinistische’ bedrijven wordt beschouwd. Warren Buffett zou dan ook al jaren azen op Kellogg. In dat licht bezien is de extreem sobere ontvangst op de aandeelhoudersvergadering eigenlijk geen verrassing.

Het grote voorbeeld voor Kellogg is Nestlé

Het grote voorbeeld voor Kellogg is Nestlé, een wereldspeler van de buitencategorie, aldus CEO Bryant. Kellogg heeft de afgelopen 30 jaar een geannualiseerde return per aandeel gerealiseerd van ca. 10%, een ongelofelijke prestatie.

nog een verhaal

Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend

en hoe dit tot een crisis leidde