De overeenkomst tussen HP-printers
en hondenHeeft u wel eens nagedacht over honden- en kattenvoer?
Bij ons thuis at de hond gewoon 'met de pot mee', zoals dat heette. M.a.w.: hij kreeg hetzelfde te eten als zijn baasje en hij is heel oud geworden. Nu is dat allemaal anders. Er is speciaal honden- en kattenvoer ontwikkeld, rijk aan vitaminen en mineralen, natuurlijk én duurzaam. Ook valt op dat de schapruimte voor honden- en kattenvoeding in de gemiddelde supermarkt groter is dan die voor babyvoeding. Bij een Albert Heijn in Haarlem is er drie keer meer schapruimte gereserveerd voor honden- en kattenvoer, dan voor baby's (iets om over na te denken).
In de VS wordt ca. $75 mrd aan de bonte gezinsleden besteed
Wat ook opvalt is de prijs van het duurdere honden- en kattenvoer. Blue Buffalo (General Mills) bijvoorbeeld, is in de VS een stuk duurder dan een zak ontbijtgranen voor de mens. Volgens een lid van het Hoofboschteam is een huisdier te vergelijken met een Nespresso koffiemachine of een HP-printer. De aanschaf van zo'n apparaat valt op zich wel mee. Je gaat pas kosten maken voor alles wat je erin stopt: Nespresso-cups, HP-cartridges of... honden- en kattenvoer. In de VS wordt ca. $90 mrd aan de bonte gezinsleden (uitspraak General Mills) besteed. Dan praat je over $265 per Amerikaan per jaar. Stel dat 1 op de 10 Amerikanen een hond of kat heeft. Dan praat je jaarlijks over $2.650 per hond of kat. Voeg daarbij dat honden en katten vooral gehouden worden door zgn. millennials in grote steden, die meer dan gemiddeld geld uitgeven, en een interessante sector is geboren. Hoofbosch doet mee.
Sinds de aankoop van Blue Buffalo door General Mills in 2018, is de omzet fors gestegen
Verder is het opmerkelijk dat én Nestlé én General Mills actief zijn op het gebied van honden- en kattenvoeding, met o.a. Purina en Blue Buffalo. Voedsel voor huisdieren is meer dan 10% van de omzet bij de Amerikanen en zelfs bijna 20% bij de Zwitsers. "Naarmate de trend van de vermenselijking van huisdieren zich voortzet en 'ouders van huisdieren' (vroeger heetten die nog 'baasjes') zich meer bewust worden van wat ze hun huisdieren voeren, ontstaat er een enorme verschuiving van mainstream naar gezond en natuurlijk," zo vertelde General Mills ons.
Wat weinig analisten opmerken is dat General Mills goed bevriend is met Nestlé en dat de strategieën van beide bedrijven sterk op elkaar lijken. Zo is in 1990 Cereal Partners Worldwide opgericht, een 50/50 samenwerking tussen Nestlé en General Mills. CPW heeft haar hoofdkantoor in Zwitserland (Lausanne), telt 4.000 werknemers, is aanwezig in 130 landen en heeft 17 fabrieken. Topmerken zijn: Fitness, Cheerios, Chocapic en Nesquik.
Belangrijke groeimarkten voor Häagen-Dazs zijn Latijns Amerika en het Verre Oosten
Een andere samenwerking tussen Nestlé en General Mills betreft het Amerikaanse ijsmerk Häagen-Dazs. De Amerikaanse tak van Häagen-Dazs werd in 2017 door General Mills verkocht aan Nestlé. General Mills verkoopt nog wel Häagen-Dazs in alle landen buiten de VS en genereert daarmee meer dan een miljard aan omzet. Belangrijke groeimarkten voor Häagen-Dazs zijn Latijns Amerika en het Verre Oosten.
Beleggingsfonds Hoofbosch heeft én Nestlé én General Mills in portefeuille.