De overeenkomst tussen HP-printers

en honden
lees verder

Heeft u wel eens nagedacht over honden- en kattenvoer?

Bij ons thuis at de hond gewoon 'met de pot mee', zoals dat heette. M.a.w.: hij kreeg hetzelfde te eten als zijn baasje en hij is heel oud geworden. Nu is dat allemaal anders. Er is speciaal honden- en kattenvoer ontwikkeld, rijk aan vitaminen en mineralen, natuurlijk én duurzaam. Ook valt op dat de schapruimte voor honden- en kattenvoeding in de gemiddelde supermarkt groter is dan die voor babyvoeding. Bij een Albert Heijn in Haarlem is er drie keer meer schapruimte gereserveerd voor honden- en kattenvoer, dan voor baby's (iets om over na te denken).

In de VS wordt ca. $75 mrd aan de bonte gezinsleden besteed

Wat ook opvalt is de prijs van het duurdere honden- en kattenvoer. Blue Buffalo (General Mills) bijvoorbeeld, is in de VS een stuk duurder dan een zak ontbijtgranen voor de mens. Volgens een lid van het Hoofboschteam is een huisdier te vergelijken met een Nespresso koffiemachine of een HP-printer. De aanschaf van zo'n apparaat valt op zich wel mee. Je gaat pas kosten maken voor alles wat je erin stopt: Nespresso-cups, HP-cartridges of... honden- en kattenvoer. In de VS wordt ca. $75 mrd aan de bonte gezinsleden (uitspraak General Mills) besteed. Dan praat je over $250 per Amerikaan per jaar. Stel dat 1 op de 10 Amerikanen een hond of kat heeft. Dan praat je jaarlijks over $2.500 per hond of kat. Voeg daarbij dat honden en katten vooral gehouden worden door zgn. millennials in grote steden, die meer dan gemiddeld geld uitgeven, en een interessante sector is geboren. Hoofbosch doet mee.

Sinds de aankoop van Blue Buffalo door General Mills in 2018, is de omzet van dit merk met 29% gestegen

Verder is het opmerkelijk dat én Nestlé én General Mills actief zijn op het gebied van honden- en kattenvoeding, met respectievelijk Purina en Blue Buffalo. Voedsel voor huisdieren is de kleinste productcategorie voor General Mills (8% van de omzet). Maar de vraag naar Blue Buffalo explodeert en het behoort nu tot de acht merken die voor het concern meer dan $1 miljard aan omzet generen: "Naarmate de trend van de vermenselijking van huisdieren zich voortzet en 'ouders van huisdieren' (vroeger heetten die nog 'baasjes', red.) zich meer bewust worden van wat ze hun huisdieren voeren, ontstaat er een enorme verschuiving van mainstream naar gezond en natuurlijk." Blue Buffalo is in de VS de nr.1 in die categorie. Sinds de aankoop van Blue Buffalo door General Mills in 2018, is de omzet van dit merk met 29% gestegen. Naar verwachting blijft de omzet in dit segment de komende jaren met minimaal 10% per jaar toenemen.

Wat weinig analisten opmerken is dat General Mills goed bevriend is met Nestlé en dat de strategieën van beide bedrijven sterk op elkaar lijken. Zo is in 1990 Cereal Partners Worldwide opgericht, een 50/50 samenwerking tussen Nestlé en General Mills. CPW heeft haar hoofdkantoor in Zwitserland (Lausanne), 4.200 werknemers, aanwezig in 130 markten, 17 fabrieken, verkopen in 140 landen en heeft een omzet van ca. $2 mrd. Topmerken zijn: Fitness, Cheerios, Chocapic en Nesquik.

Belangrijke groeimarkten voor Häagen-Dazs zijn Latijns Amerika en het Verre Oosten

Een andere samenwerking tussen Nestlé en General Mills betreft het Amerikaanse ijsmerk Häagen-Dazs. De Amerikaanse tak van Häagen-Dazs werd in 2017 door General Mills verkocht aan Nestlé. General Mills verkoopt nog wel Häagen-Dazs in alle landen buiten de VS en genereert daarmee een omzet van ca. $1 mrd. Belangrijke groeimarkten voor Häagen-Dazs zijn Latijns Amerika en het Verre Oosten. Hier valt de markt voor consumptie-ijs te becijferen op bijna $35 mrd.

Beleggingsfonds Hoofbosch heeft én Nestlé én General Mills in portefeuille.

nog een verhaal

Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend

en hoe dit tot een crisis leidde