Groots rendement
vanuit het kleinste kamertjeDe beste beleggingsideeën krijg je vaak door simpelweg om je heen te kijken in het dagelijks leven
Het kan niet genoeg gezegd worden: de beste beleggingsideeën krijg je vaak door simpelweg om je heen te kijken in het dagelijks leven. Maar er is er eentje letterlijk zo voor de hand liggend dat menigeen deze over het hoofd ziet. Een paar keer per dag duwen we allemaal op een knopje en verwachten dat de toiletpot wordt doorgespoeld. Als op dat knopje de naam Geberit staat worden we nooit teleurgesteld.
Het Zwitserse Geberit is sinds jaar en dag quasi monopolist op het gebied van sanitaire spoelsystemen. Sinds de overname van Sanitec in 2015 biedt Geberit ook een compleet badkamerassortiment aan, inclusief inloopdouches en elegante opbergmogelijkheden. Allemaal van de hoogste kwaliteit. Het bedrijf traint jaarlijks tienduizenden professionele klanten uit de bouw en retail in eigen centra verspreid over de hele wereld. Ook online kunnen installateurs, ontwikkelaars en architecten een cursus volgen. Verder zijn Geberit vertegenwoordigers altijd paraat met advies op maat. Geen wonder dat een loodgieter die eenmaal met dit merk werkt, het een leven lang trouw blijft.
Dat is wat wij een slotgracht noemen: de relatie tussen producent en installateur is zo goed dat concurrenten er niet tussenkomen.
Hoe bereikt men zo’n sterke positie? Het is het resultaat van jarenlange inspanningen. Bij Hoofbosch vinden we het belangrijk dat een bedrijf een uitgebreide staat van dienst heeft, zodat we kunnen zien hoe de onderneming door de tijd met kansen en bedreigingen omgaat. Bij Geberit zit dat wel goed. Het bedrijf begon in 1874 en investeert al 150 jaar in mensen en kwaliteit. De kennis van medewerkers wordt bevorderd door training en uitwisseling tussen de verschillende vestigingen. Ook wordt er veel aandacht besteed aan innovatie. Daarbij besteedt men jaarlijks ongeveer 2,5% van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling. Het gevolg is dat er veel kennis in de producten zit. Zo blijft Geberit de concurrentie voor.
Vanaf een eenvoudig bedrijfsterrein kwamen we bij de receptie. Daar zagen we geen dure kunst, maar een toiletpot van eigen makelij.
Een ander aspect dat wij belangrijk vinden bij het selecteren van een (potentiële) belegging is soberheid. Dat is een van de redenen dat wij graag op bezoek gaan op het hoofdkantoor voor we in een bedrijf beleggen. Ook wat dat betreft was onze ervaring met Geberit bijzonder positief. Hier wordt hard gewerkt en zijn mensen trots op wat ze doen. Vanaf een eenvoudig bedrijfsterrein kwamen we bij de receptie. Daar zagen we geen dure kunst, maar een toiletpot van eigen makelij. Bezoekers konden er omheen lopen om te zien hoe het spoelsysteem aan de achterkant er uit ziet. Dat laatste zit normaal achter een muur dus dit was letterlijk een kijkje achter de schermen. Op de verdieping van de Raad van Bestuur, boven de fabriek, liepen de directieleden en de loodgieters gebroederlijk door elkaar heen. Tot slot hoorden we dat toen de nieuwe CEO zijn oude BMW op de directieparkeerplaats wilde stallen, hij door de portier in eerste instantie werd verwezen naar het fabrieksterrein verderop. Auto’s met chauffeur zijn hoe dan ook een zeldzaamheid in Zwitserland.
Dankzij de prijzen die Geberit voor haar kwaliteitsproducten kan vragen en de soberheid van het bedrijf zijn de marges uitstekend. Dat maakt het mogelijk jaarlijks een stabiel of zelfs licht stijgend dividend te betalen. Precies waar we bij Hoofbosch altijd naar op zoek zijn.